JavaFx 2.0

post_img

Jakiś czas temu opisywaliśmy w naszym blogu technologię JavaFX w wersji 1.3 ( http://blog.atena.pl/wprawki-w-javafx ) . Technologie zmieniają się jednak szybciej niż cokolwiek innego i obecnie JavaFx już nie jest językiem skryptowym. Aplikacje stworzone w tej technologii mogą być kompilowane i uruchamiane tak samo jak zwykłe aplikacje Java.

Instalacja JavaFX 2.0

  1. Pobieramy i instalujemy JavaFx SDK 2.0 wraz z JavaFx 2.0 Runtime
    http://www.oracle.com/technetwork/java/javafx/downloads/index.html
  2. Pobieramy i instalujemy narzędzie Netbeans. Wersja Netbeans 7.1 Beta zawiera w sobie plugin do obsługi JavaFx 2.0. Jeśli chcemy używać starszej wersji Nebeans, musimy go sami zainstalować.
    http://dlc.sun.com.edgesuite.net/netbeans/7.1/beta/

Przykładowy program w JavaFX 2.0

Aby porównać JavaFx 2.0 z jej poprzednimi wersjami, stworzymy prosty kalkulator, który w JavaFx 1.3 został już opublikowany w naszym blogu.
Procedura zakładania nowego projektu nie zmieniła się.

  1. Tworzymy nowy projekt JavaFX Application:
  2. Uzupełniamy dane o projekcie i wybieramy Finish:

Deklaracja nowego okna w JavaFX 2.0 oraz JavaFX 1.3

  • W JavaFX 1.3 deklaracja nowej sceny wyglądała następująco:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    Stage {
        title: "JavaFX quick calculator!"
        scene: Scene {
            width: 130
            height: 150
            content: [
            ] //Zawartość Sceny
        }
    }
  • W nowej JavaFX 2.0 deklaracja ta wygląda zupełnie inaczej:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    public class Calculator extends Application {    
        public static void main(String[] args) {
            Application.launch(args);
        }
       
        @Override
        public void start(Stage primaryStage) {
            primaryStage.setTitle("Calculator");
            Scene scene = new Scene(?zawartość?, 130, 150);
            primaryStage.setScene(scene);
            primaryStage.show();
        }
    }

A oto deklaracja przykładowych elementów projektu „Kalkulator”:

  • JavaFX 1.3:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    TextBox{
                    layoutX:2;
                    layoutY:2;
                    height:20;
                    width:120;
                    text: bind currResult.toString();
                    editable:false;
                }

    Button{
                    layoutX:2;
                    layoutY:25;
                    text:"1";
                    width:20;
                    height:20;
                    onMouseClicked:function (e:MouseEvent){
                            if(not funcDefined){
                               firstElem=firstElem*10+1;
                               currResult=firstElem;
                            }else{
                               secondElem=secondElem*10+1;
                            }
                    }
                }
  • JavaFX 2.0:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    TextField ekran = new TextField();
     ekran.setEditable(false);
     ekran.setPrefSize(120, 20);

    Button przycisk = new Button("0");
    przycisk.setPrefSize(30,30);
    przycisk.setOnAction(new EventHandler() {
                    @Override public void handle(ActionEvent e) {                    
                        if(functionset){
                            secondnumber=secondnumber*10;
                            ekran.setText(secondnumber.toString());
                        }
                        else{
                            firstnumber=firstnumber*10;
                            ekran.setText(firstnumber.toString());
                        }
                    }
                });

Kalkulator

Projekt Kalkulatora możemy pobrać tutaj.

Podsumowanie

  • JavaFX 2.0 nie wymaga od programistów zagłębiania wiedzy o nowym języku skryptowym, jak miało to miejsce w JavaFX 1.3. Programiści języka Java z powodzeniem mogą wykorzystać swoje umiejętności oraz narzędzia do tworzenia aplikacji w JavaFX 2.0.
  • Wszystkie aplikacje stworzone w JavaFX 2.0 zachowują się tak samo w różnych środowiskach.
  • Możliwość wykorzystania wszystkich istniejących bibliotek JAVA.
  • Istniejące aplikacje SWING mogą być w prosty sposób aktualizowane z użyciem JavaFX 2.0.
  • JavaFX jest instalowana wraz z Java Runtime Environment, co umożliwia uruchomienie aplikacji na prawie wszystkich komputerach.
  • JavaFX dostarcza wszystkie najważniejsze kontrolki UI oraz umożliwia dostosowanie ich wyglądu z wykorzystaniem CSS.

Źródła

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *