SEM/SEO

post_img

Oczekujesz serwisu www przyjaznego dla wyszukiwarek i wysokich miejsc w google. Jeśli tak zapraszam do zapoznania się z podstawowymi zasadami SEM/SEO.

SEM – Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach – ogół działań promocyjnych (kampanie linków sponsorowanych, pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW), które mają na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji serwisu w (zarówno naturalnych, jak i płatnych) wynikach wyszukiwania, na wybrane słowa / frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników w zapytaniu do wyszukiwarki.

Rozpoczynam od definicji SEM z wikipedii*, ale czynię to w określonym celu. SEM i SEO często są ze sobą mylone. SEM to pojęcie szersze, jak mówi definicja są to wszelkie działania promocyjne, natomiast SEO polegające na optymalizacji stron WWW jest częścią SEM.

Działania SEO można podzielić na trzy główne obszary działań:

  • przyjazne adresy URL
  • konfiguracja serwerów
  • kod HTML

Dzięki stosowaniu zasad SEM/SEO możliwe będzie osiągniecie wyższych miejsc w wyszukiwarkach, a co za tym idzie zwiększenie popularności optymalizowanego serwisu.

1. Przyjazne adresy URL – o czym należy pamiętać

  • Najlepiej gdy użycie przyjaznych adresów url jest uwzględnione na etapie zbierania wymagań. Znacznie łatwiej wdrożyć takie rozwiązanie na samym początku prac, będzie to szybsze i tańsze niż późniejsze modyfikacje.
  • Przyjazny link musi odpowiadać treścią zawartości strony
  • Strony wykonane we flashu bardzo rzadko używają przyjaznych linków
  • Może zaistnieć sytuacja, w której w ramach jednego serwisu do strony X prowadzą dwa przyjazne lecz różne linki. Należy unikać nadmiarowych linków – jedna strona może posiadać jeden link, dzięki temu znika ryzyko dublowania treści.
  • Zdarzenia zachodzące na stronie powinny mieć swoje odbicie w Urlu
  • 1
    2
    Np.     poczta.php -> poczta.php -> poczta.php
    napisz.php -> wyslij.php -> dziekujemy.php
  • Nie stosujemy linków w js przez onclick
  • 1
    < a href =”#” onclick=”…” >...< /a >
  • Dobrze gdy treść linka odpowiada treścią stronie do której linkuje. Lepiej unikać tworzenia linków ‚więcej’ lub ‚kliknij tutaj’
  • Umieszczając na stronie linki w postaci grafik konieczne jest dodanie atrybutów alt i title. To samo dotyczy prezentacji zdjęć, grafik. Treść zawarta w atrybucie alt pomoże odnaleźć zdjęcie przez wyszukiwarkę.
  • Należy unikać rozwiązania w którym wiele wywołań znajduje się pod jednym Urlem np. foto.php pod którym znajdują się dziesiątki zdjęć
  • Wprowadzając nowe wersje aplikacji należy utrzymywać przyjęty na początku standard nazewnictwa
    /category/01.html
    /category_01.html

2. Konfiguracja serwerów

  • Zawsze tylko przez jedną domenę dostajemy się na stronę – unikamy podwójnego adresowania. Z innych adresów dostajemy się na właściwą stronę za pomocą przekierowania stałego 301. Przekierowanie 301 przenosi page rank strony.
  • Należy unikać tymczasowego przekierowania 302 ponieważ służy ono wyłącznie do zmian tymczasowych
  • Strony błędów, np. 404, powinny być zaprojektowane w sposób umożliwiający użytkownikowi łatwy powrót do korzystania z serwisu. Aby to osiągnąć na stronach błędów umieszcza się mapy strony, wyszukiwarkę lub linki do pomocy.

3. Kod HTML

  • Zachowanie semantyki HTMLa wpływa pozytywnie na pozycję w wyszukiwarkach
  • Dobrze gdy każda strona posiada własny odpowiadający treści tytuł
  • Usuwamy nadmiarowy kod HTML
  • Strona powinna się walidować
  • Jeśli serwis stworzony jest we flashu należy stworzyć kopię strony w htmlu dla osób nie korzystających z flasha. Ważne, aby zachować identyczną treść.

Artykuł powstał na podstawie wykładu dotyczącego SEM wygłoszonego podczas konferencji INFOSHARE 2009 w Gdańsku
* Definicja SEM znajduje się pod adresem http://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_w_wyszukiwarkach_internetowych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *