Tworzenie i zarządzanie z pasją, czyli kilka słów o monitorowaniu strony internetowej

Zarządzanie

Zapewne wielu z Was miało do czynienia z tworzeniem oraz zarządzaniem stroną internetową. Może być to sposobem na przedstawienie swojej pasji, podzielenie się z innymi wiedzą, metodą na znalezienie ludzi myślących podobnie do nas czy też zupełnie czymś innym. Jednak jednym z kluczowych czynników, dających nam najwięcej satysfakcji z pracy, którą wykonujemy jest zazwyczaj to, aby nasza strona była popularna, czyli odwiedzana przez inne osoby. W tym artykule chciałbym opisać sposoby na śledzenie, analizę, a co za tym idzie zdobywanie popularności witryny.

 

Jak zacząć? Informacja oraz rozrywka – klucz do sukcesu

 

Na początku warto zadać sobie pytanie czego najczęściej szukają ludzie. Obserwując najpopularniejsze strony na świecie w rankingu ze strony http://www.alexa.com/topsites (przedstawiony poniżej) możemy zauważyć pewne prawidłowości:

 

Alexa01

Screen 1 Na stronie http://www.alexa.com/topsites jest dostępna lista najpopularniejszych witryn według Alexa.

 

Jak widać na powyższym screenie bardzo popularne są strony związane z wyszukiwaniem informacji – Google.com, Baidu.com, Yahoo.com, Google.co.in czy chińskie Qq.com. Często wymieniane są też adresy stron związanych z dostarczaniem rozrywki oraz informacji – Youtube.com, sieci społecznościowe – Facebook.com czy Twitter.com oraz serwis związany z zakupami online – Amazon.com.  A jak  wygląda sytuacja na polskim rynku? Patrząc na dane ze strony http://www.alexa.com/topsites/countries/PL możemy przeanalizować najpopularniejsze strony w Polsce (poniższy screen):

 

Alexa02

Screen 2 Na stronie http://www.alexa.com/topsites/countries/PL możemy zobaczyć listę najpopularniejszych stron w Polsce.

Na przedstawionym powyżej zestawieniu widzimy, że w Polsce, w pierwszej czwórce znajdują się aż 3 strony z rankingu światowego – Youtube.com, Facebook.com oraz Google.com. W polskim zestawieniu zabrakło oczywiście zagranicznych stron związanych z wyszukiwaniem oraz strony Yahoo.com zamiast której pojawiły się polskie odpowiedniki tej informacyjno-rozrywkowej witryny – Onet.pl, Wp.pl oraz Interia.pl.

Z powyższej analizy możemy wnioskować, że wyniki wyszukiwań na świecie i w Polsce są do siebie bardzo zbliżone. Często są to odpowiedniki bliższe nam, Polakom, jednak zapotrzebowania na strony związane z wyszukiwaniem, rozrywką czy aukcjami są podobne.

Poza popularnymi stronami wyszukiwanymi przez internautów warto zwrócić też uwagę na trendy wyszukiwania w przeglądarce Google. Na stronie http://www.google.com/2015 możemy zobaczyć popularne hasła w 2015 roku:

 

Trendy

Screen 3 Trendy – popularne wyszukiwania w Google w 2015 roku (www.google.com/2015)

Jak można zaobserwować na powyższym screenie ludzie najczęściej szukają informacji – m.in. miejsca, czasu, wyników, jak również rozrywki –filmów oraz meczów. Zazwyczaj o popularności strony decyduje to czy treść znajdująca się na witrynie jest w stanie dostarczyć nam satysfakcjonującej odpowiedzi na pytania, czy też dostarczyć nam oczekiwanego typu rozrywki. Widoczne na powyższym screenie hasła związane z wydarzeniami mają zazwyczaj nieco inny wykres popularności – osiągają w krótkim czasie punkt kulminacyjny, po czym ich popularność stopniowo spada. Niektóre hasła cieszą się podwyższoną popularnością kilka razy np. gdy temat stanie się ponownie popularny w mediach (tak jak temat wody na Marsie) a jeszcze inne mają stale wysoki poziom popularności. Czy można w podobny sposób śledzić i przewidywać popularność swojej strony internetowej? Tak, i o tym chciałbym napisać w dalszej części tego artykułu.

 

Śledzenie popularności swojej strony internetowej – AlexaRank

 

Mając pewien pomysł na stworzenie swojej własnej strony internetowej i opublikowaniu jej w sieci możemy rozpocząć analizę jej wyświetleń czy czasu ładowania. Sposobem na szybki podgląd popularności strony jest zainstalowanie w przeglądarce (np. Google Chrome) dodatku o nazwie Alexa Traffic Rank. Pozwala on nam na sprawdzenie kilku ważnych czynników dla strony internetowej. Poniżej przedstawiam przykład:

 

AlexaTraffic

Screen 4 Informacje o stronie alcogame.com  uzyskane za pomocą dodatku Alexa Traffic Rank

Na powyższym screenie możemy znaleźć m.in. nazwę strony wraz z trendem – zielona strzałka w górę oznacza wzrost popularności strony (oznaczone numerem 1 na powyższym screenie), informacje o rankingu strony na świecie (numer 2 na screenie) oraz w Polsce (numer 3 na screenie). Im niższa wartość tym większy ruch na stronie (dla porównania poniżej zamieszczam ranking dla strony facebook.com). Ponadto za pomocą tego dodatku możemy porównać szybkość naszej strony w stosunku do innych  (numer 4 na powyższym screenie).

 

Traffic2

Screen 5 Informacje o stronie facebook.com uzyskane za pomocą dodatku Alexa Traffic Rank

Porównując 2 zamieszczone powyżej screeny możemy zauważyć, że nawet największe strony miewają spadki popularności oraz niekoniecznie muszą być szybkie w porównaniu z innymi. Jednak najważniejsze w tym narzędziu jest to, że możemy na bieżąco śledzić rozwój naszej strony, zainteresowanie ludzi, szybkość czy też parę innych parametrów, a powodów zmian popularności witryny możemy szukać np. poprzez zaawansowane narzędzie Google Analytics.

 

Google Analytics – profesjonalna analiza dla naszej strony

 

Czego potrzebujemy, aby skorzystać z Google Analytics? Przede wszystkim niezbędny będzie dostęp do źródeł naszej strony. Jednym ze sposobów, aby to zrealizować i rozpocząć analizę ruchu na naszej witrynie jest wgranie odpowiedniego kodu na stronie, który jest odpowiedzialny m.in. za utworzenie odpowiednich plików ciasteczek (ang. cookies). Szczegółowe instrukcje można znaleźć po utworzeniu konta na stronie https://www.google.com/analytics/ Sprowadza się to do wklejenia w odpowiednim miejscu specjalnie wygenerowanego dla naszego konta kodu. Po dodaniu go możemy zauważyć kilka zakładek na naszej stronie z analizą:

 

GoogleAnalitics

Screen 6 Opcje po dodaniu strony na Google Analitics

W dalszej części artykułu chciałbym głównie skupić się na analizie odbiorców naszej strony (podświetlona zakładka na powyższym screenie), jednak należy pamiętać, że Google Analytics to rozbudowane narzędzie, które zawiera znacznie więcej opcji.

W zakładce “Odbiorcy” na stronie https://analytics.google.com możemy poznać m.in przedział wiekowy czy płeć osób odwiedzających naszą witrynę (widoczne na screenach poniżej). Na początku może być ciężko zrozumieć skąd Google “wie” w jakim wieku oraz jakiej płci są osoby odwiedzające.. Otóż ta informacja może być wnioskowana na podstawie historii naszego wyszukiwania, naszego profilu w Google+ itp. Przykładowo na stronie http://www.google.com/settings/ads możemy odnaleźć informacje o sobie (np. wiek, płeć oraz zainteresowania wg. Google).

 

Wiek

Screen 7 Przedział wiekowy użytkowników strony alcogame.com

Płeć

Screen 8 Rozkład płci użytkowników strony alcogame.com

 

Dzięki tym informacjom widzimy w jakim przedziale wiekowym są osoby, które najczęściej nas odwiedzają. Dla podanego powyżej przykładu (screen 7 i 8) możemy zauważyć, że osoby, które odwiedzają naszą stronę to głównie osoby młode 61% to osoby do 34 roku życia, natomiast rozkład płci jest dość zrównoważony.

Inną ciekawą informacją, którą możemy znaleźć poprzez to narzędzie dostarczane przez firmę Google jest lokalizacja naszych użytkowników! Często nasza strona może być dostosowywana np. językowo. Poniżej została przedstawiona mapa z odwiedzinami dla alcogame.com

 

Lokalizacja

Screen 9 Lokalizacja użytkowników strony alcogame.com na świecie

Na kolejnym screenie (9) widać, że strona alcogame.com cieszy się największym zainteresowaniem wśród użytkowników z Wielkiej Brytanii, Polski, Rosji oraz USA. Dodatkowo mamy możliwość sprawdzenia w jakim regionie w danym państwie przebywały osoby, które odwiedzały naszą stronę. Poniższy screen pokazuje analizę odwiedzin w Polsce:

 

LokalizacjaPL

Screen 10 Lokalizacja użytkowników strony alcogame.com w Polsce

Jak można zauważyć na powyższym screenie (10) najwięcej odwiedzin pochodziło z województwa pomorskiego, w pozostałych te wartości są dość wyrównane.

Kolejną ciekawą informacją, którą możemy znaleźć to liczba nowych oraz powracających użytkowników. Przykład pokazany jest poniżej:

 

NowiIPowroty

Screen 11 Nowi i powracający użytkownicy dla strony alcogame.com

Jest to jeden z ważniejszych współczynników w analizie popularności naszej strony – czyli jak dużo użytkowników wraca na stronę. Przedstawiony powyżej screen (11) pokazuje, że około 28% użytkowników wraca na stronę – czy jest to dobry czy zły wynik zależy nierzadko od typu strony oraz tego jak często użytkownik znajdzie tam nowe, ciekawe informacje czy funkcjonalności. Nawet najlepsza strona, która nie będzie aktualizowała informacji czy wprowadzała czegoś nowego może nie być odwiedzana ponownie. Użytkownik może to poznać choćby po dacie artykułu czy aktywności innych.

Ile strona jest warta – czyli wisienka na torcie

 

Na koniec warto też przeprowadzić analizę jak wycenione zostały nasze starania i ile nasza strona jest warta. Można użyć do tego np. narzędzia dostępnego na stronie http://www.siteprice.org/ Analizowany jest tam m.in. ruch na stronie, słowa kluczowe, wiek strony czy rozmiar HTML’a wynikowego. Po dokonaniu takiej analizy otrzymujemy ciekawe informacje, takie jak średni czas spędzony na stronie, liczba unikalnych użytkowników czy spodziewane zyski z reklam – dziennie, miesięcznie oraz rocznie – przykład pokazany został poniżej:

 

Analiza

Screen 12 Fragment analizy dokonanej na stronie http://www.siteprice.org/ dla strony alcogame.com

Jest to również narzędzie pozwalające nam na odkrycie co na stronie jest nie tak i co możemy poprawić, aby usprawnić jej działanie (np. brak pliku robots.txt czy sitemap.xml).

Podsumowanie

 

Podsumowując mogę stwierdzić, że istniejące narzędzia dają nam bardzo wiele możliwości śledzenia popularności, analizowania tego, czego ludzie najczęściej od nas oczekują oraz wielu innych ważnych czynników. Jest to istotne dla naszego indywidualnego podejścia do biznesu, gdyż nasi użytkownicy dają nam odpowiedź na pytanie „czego od nas oczekujecie”. Oczywiście nie jest to odpowiedź bezpośrednia, ale umiejętna analiza wyników pozwala nam na doskonalenie naszej strony nie tylko z naszego punktu widzenia, ale również z punktu widzenia naszych gości. Należy pamiętać, że ludzie zazwyczaj czegoś od strony oczekują i analiza pozwala nam na zrozumienie czego, jednak może być to proces czasochłonny i trudny, jednak warto spróbować, do czego zachęcam i Was, Drodzy Czytelnicy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *